Belépés:

Elfelejtette jelszavát?

Még nem regisztrált?

2. Fejezet: Pc Web – Micsoda játékos idők!

253



Az interjút készítette és szerkesztette: Horváth Tamás

Azt hiszem nem mondok nagy valótlanságot azzal, hogy téged az emberek nagy része a játékmagazinos korszakodból ismer, most beszéljünk erről. Kezdjük az elején: Hogyan ismerkedtél meg a számítógépes programokkal, és mikor döntötted el, hogy belevágsz egy saját magazinba?

 

Emlékszem még nagyon kicsi voltam, amikor apukám vásárolt egy számítógépet. Talán Pentium II-es volt, a jól ismert tört fehér monitorral és gépházzal. Mivel mi anyukámmal külön éltünk, ezért csak hétvégente mentem apuhoz, és valahogy előbb-utóbb megbarátkoztam a masinával. Hozzá kell tegyem, ez nem volt egyszerű feladat, ugyanis nagyon féltem, biztos elnyomogatok rajta valamit, hiszen még kezelni sem tudtam. Aztán egyszer vettünk egy nyomtatót az Skála bevásárlóközpontban, és ott megismertünk egy nagyon kedves, segítőkész eladót, Szabó Dezsőt, későbbiekben ő járt hozzánk ha bármi probléma volt a géppel. Ő már akkor nagy játékos hírében állt, hozta is nekem a programokat szép sorban. Emlékszem akkor a nagy sláger a Medal of Honor: Allied Assault és a Far Cry volt, de ezekhez a csúcs játékokhoz az én gépem már eléggé gyenge volt, ezért jöttek a gépfejlesztések is. Szóval nagyon gyorsan belecsöppentem a számítógépes buliba.

 

Ez egy dolog, gondolom sok más embernek is van hasonló sztorija, de ebből még mindig nem következik hogy valaki egy komplett magazint hoz létre.

 

Ez egy folyamat eredménye volt. Előbb-utóbb elkezdett érdekelni a weboldalkészítés, és csak gyakorlásképpen összedobtam egy teljesen alap oldalt egy ingyenes szolgáltatón. Természetesen nagyon amatőr voltam, így minden segítséget szívesen vettem, éppen ezért akkoriban nagyon sok olyan emberrel ismerkedtem meg akikkel a mai napig beszélő vagy üzleti viszonyban állok, és hálás vagyok a támogatásukért.
 


" mikor mi már befutottunk, szóval tényleg egy komoly lapot készítettünk, ne tudd meg hány levél érkezett fiataloktól, akik arról álmodoztak, hogy egyszer majd ők is azt csinálhatják mint mi, ez végtelenül inspirált "


Oké, de a weboldalkészítés és egy magazin működtetése, ergo beszállás a médiába az azért nem jár kéz a kézben.

 

Pedig akkoriban ez valahogy így alakult, hozzá kell tegyem, azokban az időkben nagyon „sikk” volt játékmagazinokat készíteni, vagy éppen már meglévőkhöz csatlakozni játékújságíróként. Nem tudom ez miért volt ennyire kedvelt időtöltés, de mikor mi már befutottunk, szóval tényleg egy komoly lapot készítettünk, ne tudd meg hány levél érkezett fiataloktól, amikben arról álmodoztak, hogy egyszer majd ők is ezt szeretnék csinálni mint mi, ez végtelenül inspirált. Azokban az időkben a játékújságírók borzasztó nagy tekintélyek voltak. Éppen ezért már a kezdetekben nagyon könnyű volt magam mellé toborozni lelkes amatőröket, akik ugyan eddig is publikáltak itt-ott, de csak mint olvasók, nálam pedig azt érezhették: szintet léptek, ők most már teljes értékű játékújságírók.

 

Ezeket a fiatalokat honnan verbuváltad?

 

Kedvenc vadászterületem az akkori Gamestar on-line olvasói írások rovata volt, ahova szó szerint tucatjával kerültek fel kritikák. Persze ezeknek a 70-80%-a borzalmasan gyenge volt, mégis mindig akadt 1-2 olyan írás, ami megtetszett. Ne tudd meg mennyi munka volt ezeket szelektálni. Nem csak helyesírást kellett néznem, hanem szerkezetileg rendben van-e, a cikk bevezetője és utolsó sorai mennyire felelnek meg az elvárásoknak, valamint – talán ez volt a legnehezebb feladat: vajon mennyire szakmai az adott kritika. Ennek eldöntéséhez viszont ismernem kellett a játékot magát, vagy legalábbis el kellett olvassam az itthoni és külföldi értékeléseket, hogy pontos képet kapjak a kiszemeltem szakmaiságáról. Mindez rengeteg energiámba került, de azt hiszem megérte, nagyon sok tehetséges emberrel akadtam össze, így tudott fejlődni az oldal is.

 

Ez volt tehát ha jól értem a Pcweb.hu, mint informatikai magazin. Hogyan lett ebből az egészből BestGames, és miért tartottad meg a Pcweb nevet, mint brandet?

 

Talán az volt a legfontosabb, hogy összeállt egy igen jó csapat a Pcweb idején. Az akkori legfontosabb szerkesztőm, Folyó Gergely - akit szintén én fedeztem fel – nagyon sokat tett azért, hogy egy igazán jó úton elinduljunk. Nemcsak azért mert egy kitűnő játékújságíróról beszélünk, hanem azért is, mert rengeteg kreatív ötletével segítette a lap növekedését. Ám sajnálatos módon tőle meg kellett válnunk közel egy éves munka után, hiszen a Gamekapocs leszerződtette, először mint külsős cikkírót, manapság viszont már ő a GK felelős hírszerkesztője.

 

Ez téged akkor hogy érintett? Mégis egy fontos szerkesztődtől kellett megválnod. Plusz először érezhetted hogy a nagy hal megeszi a kicsit...

 

Megmondom őszintén, mikor ezt a hírt közölte velem fojesz, nagyon elkeseredtem. Nem tudtam elképzelni, hogyan fogom én ezt egyedül folytatni, mert bár voltak akkor is bedolgozó írók, azért az nem ugyanaz. Aztán valahogy mégis átvészeltük. Az igazság az, hogy most már teljesen megértem őt, és megmondom őszintén büszke vagyok rá is, és persze magamra is, hiszen mégiscsak az én lapomon található írásaival hívta fel magára a fejvadászok figyelmét, mint egyébként sokan mások is.

 

Neked nem fordult meg a fejedben hogy te is átnyergelsz egy már befutott laphoz? Biztosan szívesen fogadtak volna..

 

Nem. Bár volt egy pillanat – mikor fojesz kilépett – hogy én is követem, de körülbelül egy hét alatt visszamondtam az egészet. Akkoriban Myko Alto volt a Gamekapocs főszerkesztője, aki nekem egyáltalán nem volt szimpatikus, de titkon mégis csodáltam. Elképesztő hangulatot tudott varázsolni az oldalán, a szerkesztői és az olvasói is odavoltak érte, és ez nekem nagyon tetszett. De mivel én az élet semmilyen területén nem szeretem ha beleszólnak a dolgaimba, azt meg pláne utálom ha irányítgatnak, ezért természetesen nem léptem be sem a GK-ba, sem máshová.

 

Térjünk vissza oda, hogyan alakult meg a BestGames.

 

A Pc Web egyre jobban felfutott, sorra írtuk a jobbnál jobb cikkeket, és a közösségünk – ha lassan is , de fejlődött. Ez feltűnt többeknek, mint ahogy Sulyok Zoltánnak is, aki közvetlenül engem keresett meg, saját magát IT üzletemberként beállítva, és együttműködést ajánlott. Megkérdezte, ha lenne rá lehetőségem, mégis milyen játékmagazint készítenék? Én pedig csak mondtam és mondtam a jobbnál jobb ötleteket, és láttam, meggyőztem. Abban maradtunk, majd ő keres. Néhány nap múlva ismét tárgyaltunk, de akkor már konkrét ajánlatot tett, ami hogy úgy mondjam minden tekintetben visszautasíthatatlan volt. Azt akarta, hogy az egész Pcweb, úgy ahogy van lépjen be az ő éppen induló lapcsaládjához, a Best Media Group-ba, aminek egy működő magazinja, a bestpc.hu volt, és az ő szárnyai alatt hozzunk létre egy merőben új, korszerű játékmagazint, a bestgames.hu-t. Szó szerint repdestem az örömtől. Hozzá kell tegyem, nekünk akkoriban igen nomád körülményeink voltak, se jó PHP motor, se programozó, se partneroldalak nem voltak a közelünkben, és ezeket mind, sőt ennél sokkal többet ajánlott Sulyok. Én megkerestem minden szerkesztőmet, és végül mindenkit meggyőztem, tehát gyakorlatilag a Best Media Group felszippantotta az egész Pc Webet.

 

Mindez mivel járt? Mennyiben változott meg a magazin összetétele, na és mennyit profitáltál te ebből az akvizícióból?

 

Nézd, egy lapkiadó és egy szabadidős portál főszerkesztője közötti megállapodás az üzleti titok, de az tény, hogy minden tekintetben nagyon kedvező ajánlatot kaptam. A probléma csak az volt, hogy bár mindenki belement, de én mégis azt láttam, többen kétkedve fogadták ezt a nagy változást. Nem tudom mitől tartottak az embereim, de érezhető volt a feszültség. Éppen ezért a legmegbízhatóbb és leglojálisabb szerkesztőtársamat, Németh Andrást, vagy ahogy tömegek ismerik, Bandit bíztam meg azzal, szóljon az ügy érdekében néhány szót, propagálja az új lap előnyeit. Nos, ismét megmutatkozott, hogy kiváló érzékkel nyúlok a csapatépítéshez, ugyanis Bandi mindenkit megnyugtatott, sőt egyenesen feltüzelte a társaságot. Nem is csodálom, ő lelkesedett talán a legjobban az új oldalért.

 

Megpróbálok helyesen fogalmazni. Szerintem rajtad kívül a Pc web médiának a másik vezető arca, karaktere Bandi volt, főleg azután, miután megnyitotta a Call of Duty 2 Online-t.

 

Ez teljes mértékben így igaz. Nézd, beszéljünk világosan. A Pc web előretörését magamon kívül azt hiszem három másik embernek köszönhetem. Az egyik Sulyok Zoltán, aki nélkül nem alakult volna meg a BestGames, nem láthattuk volna meg, hogyan is csinálják ezt a szabadidős-játékos médiát a nagyok, nagyon sokat tett a brand felvirágoztatásáért Bandi is, aki önálló lapjaival, fantasztikus karakterével erősítette a kiadót, a harmadik személy pedig Branyiczky Zoltán „Zoly”, aki a játékmagazinban végzett kreatív munkájával vívta ki ezt az elismerést.

 

Milyen érdekes, hogy ebből a három emberből csak Bandival tartod a kapcsolatot, a másik kettővel pedig ahogy én tudom nem is váltatok el túl jól. De most térjünk vissza a BestGames-re. Egy éven keresztül működött ez a magazin, ezalatt az idő alatt mit sikerült megvalósítani a kitűzött célokból?

 

Az első és legfontosabb tervem az volt, hogy újjáépítem a szerkesztői gárdát. Miután fojesz otthagyott bennünket, szükség volt új arcokat is bevonni a lap működésébe. Azt nem kérheted tőlem, hogy soroljak fel mindenkit, egyrészt régen volt, másrészt melyik főszerkesztő emlékszik minden emberére? Mindenesetre ezekben az időkben csatlakoztak hozzánk a későbbi GamePress legfontosabb írói, mint például Branyiczky Zoltán „Zoly” – kreatív mindenes, Aranyi Csaba „Fishbone” – kiváló kalandjáték szakértő, Nagy Péter „Peffy”- akinek számtalan végigjátszást és hírt köszönhettünk, de megemlíthetném Bajzáth Gergőt „Bajzit” is, aki szintén oszlopos tagja lett a csapatnak, szóval sokan jöttek – mentek is néhányan, de szép lassan kialakult egy biztos csapat.
Mivel ezt viszonylag hamar, talán 3 hónap alatt elértük, így el tudtuk kezdeni szervezni magunk mögé a partnereket. Ebben Zoly-nak elvitathatatlan érdemei voltak. Ő az az igazi idegesítő, rámenős típus, aki addig nyomul amíg nem teljesíti a feladatát. Ennek köszönhetően a Bestgames fél éves működése után már olyan partnereket tudott magáénak, mint az Automex (a későbbi Amex-tec elődje, hazánk legnagyobb játékforgalmazó cége – a szerk), vagy mint a Sony, Intercom, Microsoft és még sorolhatnám.

 

Ezek a partnerek miben segítettek, mire voltak jók?

 

Talán a legfontosabb célkitűzésünk az volt, és ebben Zoly-val ketten nagyon-nagyon egyetértettünk, hogy szakítsunk a bevált rossz hazai szokásokkal, mármint hogy másolt, tört játékokat teszteljünk – mint a többi magazin, hanem mi igenis menjünk utána a kiadóknak, forgalmazóknak és kapjuk meg az eredeti, boltban is kapható játékverziókat tesztelésre. Egyrészt ezzel elkerültünk számtalan nehézséget, levettük az írók válláról a tesztpéldányok beszerzésének gondját, és sokkal hitelesebbnek hatottak az értékeléseink. Emlékszem, minden játéknál voltak bizonyos típushibák, amik kifejezetten a tört verziónál jöttek elő.
Eléggé nevetséges és egyben szánalmas volt, mikor mondjuk a Playware hasábjain azt kellett látnom, hogy egy olyan hiba miatt húzták le a játékot, amit csak az tapasztal meg, aki a tört verziót használja. Nálunk ilyen nem volt, és erre büszke is vagyok. Egyébként ezeken túl volt még egy nagyon hasznos előnye ezeknek a kapcsolatoknak, mégpedig az, hogy az esetek túlnyomó többségében a boltba kerülés előtt már 1-2 héttel hamarabb eljutottak hozzánk játékok, és ha gyorsak voltunk, még akár a nyomtatott sajtót is beelőzve robbanhattunk be a premieres írásokkal. Mit mondjak, az olvasóink ezt nagyra értékelték.

 

Ezek a partnerek mellett egyéb szövetségeseket is toboroztál az oldalhoz...

 

Így igaz. Azt találtam ki ugyanis, hogy sokkal hatékonyabban tudnánk munkálkodni, ha hasonló témájú oldalakkal összefognánk. Nyilván nem a konkurenciáról beszélek, hanem olyan lapokról amelyek szintén azonos érdeklődésű olvasóknak készülnek mint a miénk. Abban az időben kötöttünk szövetséget számos oldallal, például a GameHunter fordítócsapattal, vagy éppen a Call of Duty Hungary-vel. Aztán mikor a Bestgames-t otthagytuk, ezek a kapcsolatok sokkal szilárdabbak és gyümölcsözőbbek lettek.



"kezdtem egyre idegesebb lenni, a magazinra sem tudtam igazán koncentrálni, mert láttam hogy csak egy helyben toporgunk egy ilyen szerencsétlenkedő tulajdonos miatt"


 
Erről beszéljünk egy kicsit bővebben, miért hagytátok ott a Bestgamest, én úgy vettem ki a szavaidból hogy szépen fejlődött a lap...

 

A lap fejlődött is, csak az a baj hogy a lapcsalád már kevésbé! Tudod, ahhoz hogy egy ilyen típusú játékmagazin szinteket lépjen előre, számos helyről szükség van elhatározásokra. Nálunk, szerkesztőknél ez megvolt, viszont úgy láttam hogy a kiadó, vagyis Sulyok és társasága részéről már kevésbé. Mondok valamit. Nálunk a Pc weben már kialakult egy szokás, hogy tudniillik a játékokat adatlapokhoz rendeljük, és azon belül bővítjük az információkat, adjuk hozzá a képgalériákat stb. Ez egy teljesen egyedi találmány volt, ilyet ebben a formában sehol máshol nem láthattál. Mikor Sulyokkal tárgyaltam, akkor ez is egy lényeges kikötésem volt, hogy ezt az úgynevezett „Infobox” rendszert építsük be magába az oldalba a programozója segítségével. Ő ezt megígérte. Mindhiába, teltek a hónapok, és nem történt az ég világon semmi. Hol nem tudtam elérni, hol elértem de nem tudtunk erről beszélni, aztán levelet írtam, amire válaszban azt írta hogy rajta van az ügyön, majd megint lerázott, szóval pestiesen szólva ment a hülyítés rendesen. Aki engem ismer, az tudja hogy nem szeretem a link, megbízhatatlan embereket, pláne ha a munkám, sőt egy féltucat ember munkájának a sikere múlik ezen.
És ez csak egy példa volt, számtalan mást is mondhatnék, például felvetettem, hogy a későbbi érvényesülésünk miatt alakuljunk céggé, mármint a Bestgames. Erre egyből nemet mondott, de én tovább erőszakoskodtam, tekertem jó néhány kört, majd végül belement. Oké, de itt is jött a mutyi, hogy ki legyen a cégben, hány százalékkal, mekkora összeggel induljunk, mert hát az 500 ezer Ft nem lesz elég, de ő most nem akar nagyberuházást csinálni stb. Kit érdekel? Mondjon egy összeget, legyen mondjuk 3 millió Ft, beleteszem a cégbe induláskor csak kezdjük már el. Nem kezdtük. Én viszont kezdtem egyre idegesebb lenni, a magazinra sem tudtam igazán koncentrálni, mert láttam hogy csak egy helyben toporgunk egy ilyen szerencsétlenkedő tulajdonos miatt. Nem is vártam sokáig, olyan december környékén – 2005-ben - gondoltam egy nagyon, és elkezdtem szervezni az új formációnkat, a GamePress-t.

 

Mindez hogy történt?

 

Nagyon egyszerűen és logikusan. Leültem Zolyval és Bandival, és átbeszéltük a kialakult helyzetet, majd mikor mindannyian ugyanarra a következtetésre jutottunk, elkezdtük szervezni a GamePress-t. Ha jól emlékszem ezt a nevet Zoly találta ki. Szóval, látszólag minden ment ugyanúgy, íródtak a hírek, cikkek, működött a Bestgames, de eközben én már a tárhelyszolgáltató vezetőjével tárgyaltam (például tárhelykapacitásunk is nevetségesen kevés volt,Sulyok ezt se volt képes megemelni, hiába kértem), próbáltam hirdetéseket szervezni, na és a legfontosabb: megtalálni a megfelelő embert az oldal elkészítésére. Akkoriban már elég jóban voltam Bodonyi Lászlóval, vagy ahogy ismerős lehet, Methos-szal, aki akkoriban még a legendás GameHunter játékfordító stúdiót vezette, szóval vele is beszélgettem, majd úgy alakultak a dolgok hogy a dizájnnal és a programozással is őt bíztam meg.

 

Ezekről Sulyok Zoltán nem tudott semmit?

 

Az ég világon semmit. De ez érthető is, hiszen ő teljesen más körökben mozgott, lévén egy informatikai és hardveres magazint igazgatott, ő nem foglalkozott „játékos emberekkel”. Sokszor egyébként úgy éreztem, hogy kifejezetten rosszul van tőlünk, a magazintól és ettől az egész gamer világtól. Olyan messze volt mindattól amit mi csináltunk, hogy soha nem is érthette meg, mitől is működik ez az egész.

 

Tehát ott tartottunk, hogy elkészült a GamePress... Sulyokkal mikor és hogyan közölted ezt?

 

Azt kell mondjam, e tekintetben eléggé helytelen módon viselkedtem, nem is szóltam Zoltánnak, még egy levelet sem írtam neki. Azt hiszem akkor tudta meg hogy a BestGames lehúzta a rolót, mikor a szerkesztőim kitettek a lap főoldalára egy közleményt, miszerint a BG csapata új néven, új tartalommal folytatja munkáját a GamePress.hu-n.

 

Ez nem volt szép tőled, miért nem álltál elé, és mondtad a szemébe hogy vége az együttműködésnek?

 

Ennek több oka is volt. Egyrészt már halálosan elegem volt abból, hogy mindenbe beleszól, nem volt kedvem vele vitázni, tudtam hogy biztos megpróbált volna marasztalni, de minek? Másrészt pedig nem akartam hogy idő előtt kitudódjon ez az egész. Szerintem képes lett volna mindenféle teljesíthetetlen ígéretekkel fölém licitálni, ebből sem akartam problémákat.

 

Tehát megalakult a GamePress. Ilyen esetekben, mikor a szerkesztői gárda új helyre megy, a legnagyobb gondot az olvasótábor megtartása és áthozása jelenti...

 

Tudom. Nálunk ez meglehetősen simán ment. A regisztrált tagjaink névsorát áthoztuk a Gamepress-be, így amint megnyitottunk, máris több száz embernek küldtünk ki hírlevelet. Aztán nem szabad elfelejteni – ugyan erről még nem beszéltünk – hogy a Bestgames-nek már számtalan partneroldala volt, amik nagy részét én bekebeleztem, és ők már az akkor induló Pc Web Gamersite csoportosulás alatt futottak, így ők is besegítettek nekünk a reklámozásban.

 

Erről még tényleg nem beszéltünk, pontosan mi is volt ez a Pc web Gamersite csoport?

 

Azt ugye már említettem, hogy én már a Bestgames idején is arra törekedtem, hogy ne csak egy lapunk legyen, hanem több fronton nyissunk új magazinokat, akik segítik egymást, és így együttesen már egy nagy lapcsaládot képeznek. Mikor elindult a Gamepress, akkor indult útjára a megújult pcweb.hu, ahol már meglévő, vagy csak most oldalakat nyitni készülő laptulajdonosok csatlakozhattak hozzánk. Akiket bevettünk magunk közé, azok ingyenesen tárhelyet, komplett php rendszert, dizájnt, és még sok egyebet kaptak tőlünk. Ne tudd meg, milyen nagy sikere volt ennek a kezdeményezésemnek!
Szinte hetente jelentkeztek újabbnál újabb ötletekkel az emberek. Ez számomra borzasztó sok kreatív munkát igényelt. Mindenkit egytől egyik végig kellett hallgassak, akiket jónak tartottam azokkal pedig további egyeztetésekre volt szükség. Az emberek csak azt látták, hogy hónapról hónapra egyre több oldalunk van, ha jól emlékszem induláskor volt talán kettő másik lapunk, a Pc Web csoport fénykorában pedig már több mint egy tucat. Szóval nem tagadom, ezzel mi óriási erőt demonstráltunk, e tekintetben maximálisan elégedett vagyok a munkánkkal.

 

Ekkor indult a nagy sikerű Call of Duty 2 on-line is?

 

Ha jól tudom, Bandi már a Bestgames idején létrehozta ezt az oldalt, de erre már pontosan nem emlékszem. Mi tagadás, a Pc web csoport talán legsikeresebb oldala a CoD2 on-line volt. Amit Bandi és csapata ott véghez vitt, azon én is csak ámultam. A rend kedvéért tegyük hozzá, hogy ez az oldal 100%-ban Bandi tulajdonában állt, talán ő volt az egyetlen akivel ilyen egyedi szerződést kötöttem, hogy tudniillik megtarthat minden jogot magának, viszont teljes mértékben lojális, abszolút együttműködő lesz velünk, és a mi érdekeink lesznek számára is az elsődlegesek.

 

Ez pontosan mit jelent?

 

Nézd, itt megint az a helyzet, hogy egy független lapkészítő üzletember és az én lapcsaládom közötti megállapodásról van szó, de nem kell semmi veszélyesen titkos dologra gondolni. Egész egyszerűen a CoD2 on-line volt a GamePress háttérországa. Tehát ha bármi problémánk volt, belénk kötöttek, megtámadtak minket, akkor Bandi és csapata azonnal jött, és kiállt mellettünk – hozzáteszem ezt mi is megtettük fordítva is.

 

Ez most úgy hangzik, mint ha valami háborúba csöppentetek volna... Megtámadtak, háttérország...?

 

Ó pedig ezek nagyon is helyes megfogalmazások. Ne tudd meg hányszor indítottak ellenünk offenzívát! Volt egy időszak a Bestgames idején, mikor valamiért nagyon nagy harcba keveredtünk a Gamekapoccsal. Mondjuk ennek is megvolt a magyarázata. Branyiczky Zoly-nak ugyanis nem volt elég hogy sorra írta nálunk a híreket és kritikákat egyaránt, még egy blogot is üzemeltetett. Ott aztán nem fogta vissza magát, az biztos!
Azt hiszem a GK vezetősége akkor pöccent be ránk, mikor róluk írt valami cifrát. Hozzáteszem, én erről nem tudtam, mármint a blogjáról. Mikor ez kiderült, akkor már a fél Gamekapocs ránk mászott. Mivel Folyó Gergellyel mi régről ismertük egymást – erről már beszéltem neked, szóval erre tekintettel valahogy sikerült elásni a csatabárdot.

 

Ilyenkor miért nem állítottad le? Megkérhetted volna hogy szüntesse be a blogját, hiszen ez árt az egész lapnak!

 

Énszerintem a dolgok nem így működnek. Nem kérhetek meg senkit arra, hogy ne írjon blogot! Hát micsoda dolog lenne ez? Az az ő magányügye. Arra viszont kifejezetten megkértem, ha tetszik felszólítottam Zoly-t, hogy a vélt vagy valós, a konkurenciát is érintő sérelmeit ne tárja a világ elé a naplójában. Ő ebbe bele is ment, nagyon helyesen. Csak az volt a probléma, hogy a GK példájából felbátorodva a PlayWare – másik jóakarónk – szintén minden adandó alkalommal belénk akart rúgni. Az igazi ellentét talán akkor alakult ki a két lap között, mikor 2006 őszén kiszivárgott az őszödi beszéd ... Ahogy a Miniszterelnök mondta, ebben az országban minden szivárog. Na mindegy. Szóval nem telt el néhány óra, mit látok a Playware játékmagazinban? Kitettek egy minden tekintetben elfogadhatatlan hírt, hogy az ország miniszterelnöke, Gyurcsány Ferenc hazudott! Na akkor szakmázzunk egy kicsit. A PlayWare-nek mi köze a politikához? Semmi. Egy szabadidős magazin olvasói mindenféle közéleti csatározások olvasása miatt járnak oda? Nem. Ráadásul, egyszerűen nevetséges volt az a hír. Egy játékmagazin főszerkesztője a saját lapján egy hírben szólítja fel a miniszterelnököt, akit egyszerűen bohócnak nevez, hogy mondjon le? Na ne röhögtessenek már! Egyszerűen hihetetlen.
Én ezzel kapcsolatban ki is fejtettem a véleményem több fórumon is, a GamePress-en is voltak ebből viták. Néhány olvasónk elkezdett politizálni, de nálunk eléggé jól működött az elhárító kommandó, gyorsan kitisztították a terepet. A PlayWare eközben már anyázott mindenkit akit csak lehetett, jó hogy még csak azt nem mondták, hogy az MSZP üzemelteti a GamePress-t, amiért mi nem lépünk fel a „mindent elárasztó hazugságáradattal szemben”. Normálisak ezek? Persze azt már mondanom sem kell, hogy mitől hír egy hír? Attól, hogy egy adott történésről, eseményről a lényeget összefoglalja és a legérthetőbben, célirányosan tájékoztatja az olvasókat. Tehát ha például Hódmezővásárhelyen kirabolnak egy bankot, elvisznek egy rakás pénzt, lelőnek három embert és felrobbantják az egész trezort, majd a rendőrség mikor elfogja az elkövetőt akkor véletlenül eltörik a félmilliós Omega órája, mire felkiált a rabló: „A kutyafáját óvatosan, ez egy Omega!”, vajon mi kell szerepeljen a hírben? A botrányos hangulati elemek – az eltört óra, vagy a lényeg, hogy tudniillik bankrablás történt? Világos amit mondok, ugye? Aki legalább egyszer is végighallgatta azt a bizonyos beszédet, az tudja, mi volt annak a lényege. Valami egészen másról szólt, mint az a néhány kiragadott mondatfoszlány, amiket évek óta ismételgetnek egyesek.
Lehet a hírcsináláshoz nem értők, az átlagemberek nem tudják hogy működik ez, de hogy hazánk akkoriban egyik legjelentősebb játékmagazinjának a főszerkesztője sem, az valami egészen elképesztő dilettantizmusról árulkodik. Na mindegy, hol is tartottunk?

 

Ott, hogy a Playware sem kedvelt titeket.

 

Így igaz, ők sem, én az olvasóik sem szívleltek minket. Sőt mi több, azt hallottam, azt üzenték nekem, hogy onnan rendszeresen szemlézik Zoly blogját, hátha találnak valamit, amit felhasználhatnak ellenünk. Mit is mondhatnék, volt néhány necces bejegyzése, az tény. Ezért leültem Zoly-val és közösen megegyeztünk, hogy a blogot megszünteti. Ez egy felelős döntés volt a részéről.

 

Na de a kiindulóponthoz térjünk egy kicsit vissza. Tehát a CoD2 on-line és a GamePress kapcsolatára. Mitől lett ez az oldal ilyen sikeres?

 

Ez jó kérdés. Énszerintem azért, mert teljesen új szemléletet hozott a Call Of Duty játékosok világába. Aki ismeri Bandit, az tudja jól, ő mindig agyal valamin, és általában nem kis dolgokon. Mindig mindent XXL méretben akar megvalósítani. A CoD2O-nak két óriási húzása volt. Az egyik az a letöltési központ volt, ami az összes epizódhoz kategorizálva gyűjtött össze mindent. Javításokat, bemutatókat, na és pályákat. Szabó Dezső „Nemesis” óriási munka árán fejlesztette folyamatosan a pályák archívumát, olyanokat lehetett ott megtekinteni és letölteni, amit sehol máshol ebben az országban.

 

Mi volt a másik húzásotok?

 

Az, hogy indítottunk egy multiplayer játékszervert. CoD2Online.hu játékszerver néven. Oda tettük fel mindig a legújabb pályákat, legújabb modokat és még minden egyéb érdekes extrát, amit csak találtunk. Egyszerűen bombasiker volt ez az ötletünk! Ez a szerver folyamatosan telis-tele volt játékosokkal. Rengetegszer én magam nem tudtam becsatlakozni, hiszen mindig telített volt a hely. Mivel a CoD2O-n és a GamePress-en is nagyon komoly reklámkampányokat indítottunk a szerver népszerűsítésére, így szó szerint özönlöttek oda az emberek.
Nagyon gyorsan híre ment, hogy milyen jó kis hely ez, ráadásul sok GP rajongó csak azért jött fel, hátha ott talál engem vagy Bandit. Mikor mi ketten felcsatlakoztunk, előre köszöntek nekünk a játékosok. Nagyon tiszteltek minket, talán mert látták, mi mindig igazságosak voltunk, meghallgattuk az igényeket, és ezeknek megfelelően fejlesztettük a szervert. De mint említettem, nagyon felpörgött a hely, túlságosan is, így aztán adminisztrátorokat bíztunk meg, hogy amikor csak lehet, ügyeljenek a rendre, védjék a szervert a problémás egyedektől. Nemesis és Toma, a két főadminisztrátorunk elképesztő sokat tett azért, hogy ez az egész felfusson.


 

"több mint 100 klánnal és több mint 600 játékossal indult útjának hazánk legnagyobb internetes klánversenye, melyet Call of Duty szakportál és játékmagazin valaha közösen szervezett"



Mindez aztán segítette a GamePress-t is?

 

Igen. Egy idő után fordult a helyzet, nem a GamePress-en kellett hirdessük a szervert, hanem fordítva. Nézd, naponta több ezer játékos megfordult ott. Azt lehet mondani, hogy délután 2-től este 11-ig ott elképesztő nagy mérkőzések mentek. Sokszor a CoD2 on-line-t látogató klános barátaink kérték el a szervert 1-1 órára, hogy hivatalos mérkőzést játszhassanak egy másik csapattal. Ne tudd meg hogy mennyire zúgolódtak ilyenkor a szerveren lévők, hiszen félbe kellett szakítanunk a játékot, és ki kellett onnét mindenkit tessékelnünk.
Én ugyanis nagyon fontosnak tartottam azt, hogy a professzionális cybersportért is tegyünk valamit. Ekkor jött a hirtelen ötlet, hogy indítsunk el egy klánversenyt. Bandival elkezdtük a konzultációt, megkerestünk több neves klánvezetőt, kikértük a véleményüket. Nagyon pozitív volt a fogadtatása ennek az ötletnek. Mi egyébként úgy számoltunk, hogy körülbelül 20-25 klánnal fogjuk megkezdeni a versenyt. Ehhez képest már az első hét után több mint 30 klán adta be a jelentkezését a versenyre. Eltelt még egy hét, akkor már 70 fölött járt a klánok száma. Végül több mint 100 klánnal és több mint 600 játékossal indult útjának hazánk legnagyobb internetes klánversenye, melyet Call of Duty szakportál és játékmagazin valaha közösen szervezett!

 

De ez óriási munka lehetett, ráadásul ha jól tudom a cybersport az egy külön iparág, ahhoz érteni is kell, mármint a verseny szervezéséhez, lebonyolításához...

 

Valóban hihetetlen nagy munka volt ezt összehozni. Míg Bandi a csoportokat rendezgette, addig én a GameStar-ral kötöttem megállapodást. A nyertes klánok tagjai értékes ajándékutalványokat és GameStar előfizetést kaptak. Eközben pedig kikértük olyan személyeknek a szakmai véleményét, akik vagy már lebonyolítottak ilyen versenyeket, vagy pedig akár játékosként is, de nagy tapasztalatuk van ezen a téren. Ezek a személyek nagyon sokat segítettek, nélkülük nem sokra mentünk volna. Végül is egy 4 oldalas szabályzatot készítettünk a kupához, ami a mai napig sok klánverseny alapját képzi.

 

Mennyi ideig tartott ez a verseny?

 

Ha jól emlékszem körülbelül 3 hónap alatt zajlott le az egész. Eközben persze a CoD2 Online-on folyamatosan ment a közvetítés, én magam is részt vettem legalább vagy két tucat mérkőzésen, az olvasók mindent tudni akartak – ki nyert, melyik csapat hol áll stb. Még a velünk konkurenciában álló másik gigaportál, a Call of Duty Hungary is kénytelen volt hírezni az eseményeket, akkora volt erre az érdeklődés.

 

Térjünk most vissza a GamePress-hez. Ott hagytuk abba, hogy Methos megcsinálta a teljes oldalt és elindultatok.

 

Az indulást követő néhány hónapban új szerkesztők csatlakoztak hozzánk, bevezettünk új rovatokat, felvettük a kapcsolatot a partnereinkkel, szóval zajlott a munka. Ne felejtsük el, hogy még a BestGames idején a Budapest plusz rádió felkért minket, hogy heti szinten fél órában jelentkezzünk műsorral a rádiójukban. Ez óriási kihívás volt! Magyarországon a játéklapok körében akkoriban ez még ismeretlen gyakorlat volt.
Emlékszem, egy bemutatkozó adásra is sor került, ahová természetesen engem, mint főszerkesztőt hívtak meg a rádióból. Én éppen torokgyulladással feküdtem otthon, így Bandit küldtem magam helyett. Hát mit mondjak, elég érdekes interjú kerekedett ki ebből, de a hallgatók odavoltak Bandi stílusáért! Eredetileg Zoly-val ketten csináltuk volna a rádiót, de Bandi is csatlakozott hozzánk. A BestGames megszűnéséig hétről hétre jelentkeztünk a B plusz rádión. Aztán mikor elindult a GamePress, azt gondoltam, újítsunk ezen a téren is. Indítsunk egy saját podcast-et! Tehát megnövelt műsoridővel, heti kerek egy órában jelentkeztünk, immáron a GP saját rádió rovatában. Azt hiszem, ez nagyon sokban hozzájárult a GamePress sikeréhez, hiszen olyat nyújtottunk, amit eddig senki más. Mondom ezt úgy, hogy miközben pontosan tudom, az első adások koránt sem voltak tökéletesek.
Mindenesetre ez némiképp átszervezte a GamePress életét, egy idő után már teljesen megszokottá vált, hogy péntekenként este már lokálból volt hallgatható az éppen aktuális műsor. Sőt mi több, voltak különleges adásaink is. Zoly szervezett például egyet a konzolháborúról, az nagyon tanulságos volt, valamint minden év végén egy közel másfél órás műsorban beszélgettünk az év legjobb játékairól, plusz arról, mi várható a jövőben. Ezen adások során én is elképesztő sokat tanultam a szakmáról.

 

Most hogy már jó ideje beszélgetünk a GamePress-ről, és én azt látom, te nagyon szeretted ezt az egészet csinálni, térjünk rá arra, most miért nem ezzel foglalkozol? Hova lett a Gamepress, miért szűnt meg az egész Pc Web?

 

Ezek a legnagyobb kérdések. De akkor beszéljünk erről világosan. 2007 februárjában adtam ezzel kapcsolatosan egy igen terjedelmes interjút, a GamePress megszűnésének okairól, meg arról hogy mit gondolok az egészről. Azóta eltelt majdnem két év, rengeteg támadást kaptam, és nagyon sokan a mai napig nem értik hogy miért szűnt meg a kedvenc lapcsaládjuk. Ne felejtsük el, hogy ha összességében nézzük, akkor itt alaphangon 30-40 ezer emberről van szó! Bármi is történt, nyilvánvaló hogy az én felelősségem a legnagyobb, hiszen én hoztam meg a döntést 2007 januárjában, hogy megszűnik a lapcsalád. Ennek természetesen voltak előzményei. Branyiczky Zoly-val nekünk egy ideje már folyamatosan összetűzéseink voltak a lap jövőjét illetően. Nem azért, mert ő rosszat akart volna, csak valahogy egészen más volt az elképzelésünk arról, merre haladjon a GamePress.
Én egy korszerű, professzionális játékmagazint kívántam építeni, ahogy eredetileg is ez volt a célom. Egy olyan magazint, ahol nem csak a hírek és cikkek sokasága az, ami megnyerő lehet, hanem a közösségi élet, a nyereményjátékok, vagy az egyéb innovációs ötletek, mint például a már említett rádió, vagy a Call of Duty játékszerver. Ilyen és ezekhez hasonló ötleteim voltak. Ő azonban egészen másként gondolkozott.
A GamePress indulásakor elérte, hogy saját filmkritika rovatot üzemeltethessen az oldalon. Hozzáteszem, ez jó ötletnek bizonyult, mert rengetegen olvasták eme cikkeit. De az, hogy egy játékmagazinban a híreknek közel a fele filmekről, meg színészekről szól, az azért túlzás. Pedig ez történt. Aztán bevezette a Gore Fest nevű rovatot, ami nekem mindig is szúrta a szemem, de nem akartam megszüntetni, mert tudtam hogy ez neki fontos. A lapnak nem volt az! Alig néhányan olvasták ezt a horrorfilmekre specializált rovatot, ami mind képi világában, mind a filmek mondanivalójában borzalmas volt.
Szóval nagyon sok mindenben nem értettünk egyet, volt néhány más természetű konfliktusunk is, ami most a lényeget tekintve nem érdekes. A GamePress utolsó két-három hónapjában már harapni lehetett az oldalon a feszültséget. Ezt már az olvasók is érezték, és aggódva néztek körül, vajon mi lesz a kedvenc lapjukkal?

 

Ezek után mentek át Zolyék az OtherWorldre?

 

Igen. Nyilván neki is elege lett abból, hogy mindig is csak egy másodhegedűs volt, az igazi sikereket mindig én arattam le – hozzáteszem ki más aratta volna? Leszámítva a nyereményjátékokat, amiket Zoly hozott tető alá, minden lényeges, a lap életében jelentős újítást, ötletet én és Bandi hoztunk össze. Éppen ezért az ismertségi mutatóink is eléggé érdekesek voltak. Zoly ugyebár főszerkesztő helyettesként tevékenykedett, míg Bandi akkor már csak a Közösség Őrszeme titulust birtokolta, tehát szerkeszteni nem szerkesztett semmit az ég világon. Mégis kit ismertek százszor annyian? Bandit! Tehát az események arra késztették Zoly-t, hogy próbáljon összehozni valamit saját maga. Ő, és még két fontos szerkesztőm, Peffy és Acid követték Zoly-t az új lapra. Tehát kimondhatjuk, hogy Zoly döntése nagyban hozzájárult a GamePress megszűnéséhez, hiszen vele két bástya is távozott a laptól.

 

Erre mondtam én neked mindig, hogy ez nem lényeges. Ha akartad volna, tudtál volna új szerkesztőket szerezni, miért nem tetted?

 

Ezért mondtam, hogy ne álltassuk magunkat. Bármi külső tényező is közrejátszik, az irányt én adom. Mindig is így volt. Én akkor úgy ítéltem meg, hogy nincs már kedvem ezzel tovább foglalkozni. Belefáradtam. Nézd, 3-3,5 éve csináltam akkor már ezt a magazin főszerkesztősdit. Tudod hányszor építettem már a nulláról egy egész szerkesztőséget? Rengetegszer. És valljuk be, csalódott is voltam. Ezek az emberek mindent nekem köszönhettek, ha én nem adok nekik lehetőséget, a kutya nem ismerné őket, sem az írásaikat. És erre fel a hátam mögött megszerveznek egy új lapot.

 

Pontosan úgy, mint ahogy te Sulyokkal...

 

Azért az lényegében más helyzet volt, ott tényleg nem haladtunk előre, itt viszont a GamePress virágzott. Ráadásul, ezt ők nem is tudták, épp azokban a hetekben kötöttem egy igen előnyös szerződést hazánk egyik legjelentősebb hirdetésközvetítő cégével. Ez azt jelenti, hogy 1-2 hónapra rá már nagyon komoly összegek jöttek volna a magazinhoz. Nem hozzám, a magazinhoz.

 

Akkor meg főleg érdemes lett volna mégiscsak kézben tartani ezt az egészet...

 

Nézd, ha már valami pusztán a pénzről szól, akkor azt el kell felejteni. Itt a szenvedélyességről és a maximalizmusról volt mindig is szó, bennem ez munkálkodott. De amikor már azt érzed, nincs kedved az egészhez, akkor ezt már a pénz sem tudja megváltoztatni benned. Ráadásul, megmondom mi lett volna ebből. Tegyük fel tovább működtetem a lapot, jönnek a milliós összegek, mit mondtak volna? Azt, hogy lám lám, most hogy elmentek akiknek fizetni kellett volna, most már zsebre teheti az egészet!


 

"bár vannak nagyon jó magazinok, gondolok itt például a Gamekapocs-ra, ami már több mint 7 éve hozza ugyan azt az első osztályú minőséget, de az a fajta újszerű meglátás, azok az innovatív ötletek, és a kiterjedt laphálózat mind-mind hiányoznak jelenleg a hazai játékos médiából amit a Pc Web csoport nyújtott"


Most hogy így eltelt már több mint másfél év, összegezzük a dolgokat. Mit tartasz a GamePress és a Pc Web csoport legnagyobb sikerének?

 

A GamePress legnagyobb sikere számomra az volt, hogy megmutathattam, önállóan, mindenféle felsőbb vezetés nélkül sikerre tudok vinni egy játékmagazint. Egy játékmagazint, mely mindig mértékadó írásokat közölt, ahol folyamatosan nyereményjátékok indultak, rádiót üzemeltettünk, és ami talán a legfontosabb: mindez nagyon jó hangulatban telt, hála a fantasztikus közösségnek, minden egyes GP olvasónak, aki kitartott velünk. Egyébként én az Üzenőfalat tartom a másik nagy sikernek, ami elképesztően formabontó volt és a GamePress védjegyévé vált. Ez is az én fejemből pattant ki az indulás után nem sokkal. Emlékszem, a programozóm teljesen hülyének nézett, hiszen ilyen kis chatszoba, üzenőfal egyik komoly lapon sem volt, pláne nem a főoldalon. Nem baj, én kitartottam az elképzelésem mellett, be is építettük egy igen előkelő helyre ezt a kis dobozt. Az olvasóink nagyon megszerették! Mikor délelőtt 11 felé (amikor én általában felébredtem) és megnyitottam a lapot, már azt láttam, hogy olvasók sokasága üzent a nagyvilágnak, akár csak egy köszönést, vagy bármi mást. Sőt, valamelyest a fórum kárára is vált az üzifal, hiszen mindenki ott beszélgetett, nagyon vicces jelenetek zajlottak néha.
Ezek mind-mind nagyon sok erőt adtak nekünk, és őszintén sajnálom hogy ezek az emberek, akiknek a napi rutinjukba tartozott hogy nálunk töltenek egy-másfél órát, ők most nem találják a helyüket. Én eleinte titkon bíztam Zoly-ban és az Otherworld-ben, de most már mondhatom, óriási csalódást okoztak. Ami ott megy, az a GamePress-hez képest semmi. A legfontosabb értékeinket hagyták el, gondolok itt az említett üzenőfalra, a hetente jelentkező, szakmai rádióadásra, vagy éppen a cikkekre. Náluk már cikkek sincsenek. Játéktesztek sincsenek már írott formában.
Mi a GamePress-en a BestGames-ből átemeltük a pontozási rendszerünket, amit az idők során szinte tökéletesre fejlesztettünk. Ők ezt is elhagyták. Ne mondja nekem senki, hogy egy komoly játékteszt elkészülhet úgy, hogy a végén nem pontozzák a programot! De még gépigényről sem esik szó, sőt semmi másról, ami számokhoz, százalékokhoz vagy konkrétumokhoz kötődne. Látod, ezért mondtam neked, hogy mi mennyiben különbözünk Zoly-val. Ő most szabad kezet kapott, hát megcsinálta pontosan azt, amitől én mindig is óvtam a GamePress-t. Attól, hogy hobbymagazinná váljon, hogy azt tükrözze, itt egyszerű játékosok mondanak véleményt össze-vissza, mindenféle szabályok nélkül.
2007 elején indult az Otherworld. Tehát 3 éve. Ennyi idő alatt világossá vált, az olvasók sem díjazzák ezeket a változásokat. Három év alatt nem jutottak sehova. A GamePress egy év alatt többet ért el mint ők három év alatt. Nincsenek nyereményjátékaik, a közösségük is jóval kisebb, és a GamePress tagok belső magja sincs azon az oldalon. Márpedig ha ez így van, és így van, akkor nekem van igazam. Természetesen nekik is vannak erényeik, például a videós játékbemutatók nagyon tetszetősek, Zoly-nak ehhez nagy tehetsége van, jó a hangszíne is, és felkelti az érdeklődést a stílusával. De ez nem elég! Alig-alig frissülnek a videók, ráadásul óriási csúszások vannak.
Tudom, mindehez pénz kellene, az meg nincs nekik. Az OW maga pedig mind dizájn mind ergonómia területén egy visszamaradott kőkorszaki kunyhóra hasonlít. És bár vannak nagyon jó magazinok, gondolok itt például a Gamekapocs-ra, ami már több mint 7 éve hozza ugyan azt az első osztályú minőséget, de az a fajta újszerű meglátás, azok az innovatív ötletek, és a kiterjedt laphálózat amit a Pc Web csoport nyújtott mind-mind hiányoznak jelenleg a hazai játékos médiából.

 

2009.11.15. 14:04

Hozzászólások:

« előző  12 3 4  ...  következő »
basic avatar

Azureus | 2012.12.23. 22:37

Gyerekek! Igaz a hír hogy Hennel Ádám megvette a Playstation Community-t??? Tudom hogy mindenki a TM-on lóg de aki tud erről valamit az írjon már, köcce.

basic avatar

Crosswind | 2010.06.05. 17:09

Ketszer vegigolvastam az interjukat, ez a resz tetszett a legjobban. Ritkan olvasni ilyen beszamolokat, pedig ezek igazan erdekesek es tanulni is lehet beloluk. Szamomra azt mutatja ez a tortenet is, hogy hiaba adott egy jo terv, jo csapat, es egy ambiciozus vezeto alkat, ha mas uton modon akadalyozzak akkor nagyon megnehezul a tevekenyseg. Magyarorszagon sajnos az irigyseg meg eroteljesen jelen van. Ez sok teruleten megnyilvanul es nem csak anyagi dolgokra irigyek sokan hanem barmi masra ami nekik nincs de a masiknak van. Ezert elhetetlen az orszag es ezert nincs is kedvem visszamenni oda. De becsulom Hennel Adamot hogy o megis probalkozik meg az ilyen elojelek utan is.

A kozosseg is nagyon tetszik, hogy ilyen ertelmes kommentek voltak (5-6 oldalt vegigolvastam). Mindent bele!

basic avatar

Toma | 2010.01.08. 00:04

úgysem kapnál el Blackjack :D mert rámnéznél és máár a killcamot látnád :P na jó neem, szerintem tök jó kis küzdelem lenne belőle :)

hát...remélem lesz majd egyszer egy jó kis cod-site :D

basic avatar

barti | 2010.01.07. 21:47

Tomq: óóóó vna kultusza de nézz szét,, van pár darab codos site! Max Bandi meg Heno összefog, ezeket megveszi és összehozzák a legmenőbbet :P

basic avatar

Blackjack | 2010.01.07. 17:15

Sziasztok!
Bocsesz hogy nem voltam itt de bedöglött az én jó Perszonál Compjúterem :D
a cod2onlone nem fog újraindúlni bandi szerint. Igazad van Toma ha lenne megint GP-s szerver én is visszapakolnám a gamet hogy Toujane-on kergetőzzünk xd :)

basic avatar

Toma | 2010.01.06. 23:24

mostmár a call of duty sorozatból egy hatalmas kultusz lett szóóóval szerintem lehetséges hogy majd lesz egy portál ami ezzel fog foglalkozni, de ezt én nem tudom:(

ja és ha a cod2 játékszerver is újra lenne akkor szerintem feltenném a cod2-t is újra:D

basic avatar

barti | 2010.01.06. 22:08

Logikus hogy megszűntek azok is. De a Cod2online még futott utána csak aztán leállították az egész szerverét :(

Ha újraindul dobjatok egy linket...

basic avatar

Szekeres Gábor | 2010.01.06. 16:26

A cod2online már előbb megszűnt, a splintercell pedig utána, de úgy hallottam megint elindul!

basic avatar

TSas | 2010.01.05. 18:48

Szasztok!

Elolvastam az egész cikket, meg a kommenteket is nagyjából . Számomra sok új infót adott ez az írás, bár azt tudtam miért szűnt meg a GP. Annak örülök hogy ennyien ittvagytok :)) ami a találgatásokat illetni abba lehetne fejezni ezeket , mert annyi hülyeséget olvastam itt hogy NA!

Engem most az foglalkoztat h miután bezárt a GP, mi lett a többi lappal? Azok is kaput? Pl a Cod2O meg a splintercell is ekkor szűnt meg? Bandi írt vmit arrébb de ez nem világos.

Amúgy szép ez a lap :))

basic avatar

Chris88 | 2010.01.03. 16:26

Sziasztok!

zöldalma: Igen, még ilyen fagyos időben is szép volt, igaz több barátom is őrültnek nézett, hogy nem valamelyik tengerpartra mentünk. :)

greenclub: Szinte minden lapnál ma már nagy előny ha fővárosi az ember, mert számtalan olyan feladatot kell megoldani amit nem lehet vidékről. Ez nem jó, sőt..

Én is mindenkinek boldog új évet kívánok!

basic avatar

torrentboy | 2009.12.31. 09:30

Srácok,

Valaki meg tudná mondani nekem hogyha ezek a szerkesztők leléptek a gamepressből, akkor miért kellett megszűnnie egy egész lapcsaládnak, vagy ők máshol is írtak? Meg én nem tudom ki hogy van vele, de ezt a 30-40 ezres nézettséget főleg a gamepress adta? Mert ha igen, akkor az azt jelentené, hogy még a gamestar onlinenál is nézettebb volt, akkor pedig kicsit durva, hogy ennyire kevesen tudnak róla. Ha pedig nem, akkor komolyan érdekelne honnan jött ez a szám? Egyáltalán ez napi, vagy havi 40 ezer fő?

basic avatar

Toma | 2009.12.30. 16:56

hát...igazóbál..vizsgaidőszak van nem annyira pörgök, csak épp jókedvem volt :)
de jó kedvem van hogy a régi közösség újra megjelent:D

basic avatar

Marci20 | 2009.12.30. 06:40

Hát Toma neked is boldog új évet ! Látom nálad most minden happy :D

basic avatar

zoldalma | 2009.12.29. 21:59

barti, vannak azért lányok, csak nem a lövöldözős játékokkal játszunk (bár egyik barátnőm meg tud veszni a Half Life-tól). Én már a GP-n is inkább a kalandjátékokat szerettem, meg a Pc webes oldalt, a Myst Világot. Niké soka dolgozott azon az oldalon és egy hatalmas közösséget épített ki. Most már csak hébe hóba olvasgatok ilyen oldalakat, főleg az Adventuregames.hu-t.

basic avatar

Toma | 2009.12.29. 21:04

Boldog Karácsonyt minden kedves olvasónak így utólag is :$
És akkor előretekintve, boldog új évet! pusztuljanak azok az agysejtek:D

basic avatar

barti | 2009.12.29. 20:21

Jahjah oké akkor most már ezt is tudom Alma :)
csak tudjátok olyan kevés a gamer lány :O

basic avatar

zoldalma | 2009.12.27. 18:04

Igen barti lány vagyok, ezt szerintem rajtad kívül mindenki tudta :)

Chris köszönöm a szép beszámolót, Svájc biztosan magával ragadó hely,csak a Rajna miatt is!

És egy vers az Ünnepekre:

Túrmezei Erzsébet: Gyertya

Kis karácsonyfagyertya. Szép fehér.
Felül törött. Talán semmit se ér.
A belén észrevenni már, hogy égett.
S én mégse dobom el mint semmiséget.
Nézem, elémbe állítom,
Majd a kezembe' forgatom.
A cirádáit, ferdeségét,
törött voltát, sok betegségét
mind tudom már, mind ismerem.
Igénytelen, értéktelen.
Szépsége, ékessége, ára
nincs semmi. Mégse dobom el.
Félreteszem karácsonyfára.
Majd a lángjába néz szemem,
s nem lesz nekem
igénytelen, értéktelen.
Sok betegsége, ferdesége,
törött volta nem semmiség-e,
ha ott lobog az ágon,
s vezérlőm, világom,
útmutató fény Betlehem felé?
Tekintetem sugarát issza,
lelkem száll századokon vissza:
a nagy csodát csodálja újra
és megremeg belé.
Magában semmi. Félredobnám.
De ha zöld fenyőről ragyog rám,
a szívem fölviszi az égig,
az eget meg lehozza hozzám.
Kezembe' forgatom, nézegetem,
s valami egyre azt súgja nekem,
hogy ez a kis gyertya az életem.
Görbe, törött, beteg.
Valami, amit senki nem keres,
mert észrevenni nem is érdemes.
Végigélni se volna érdemes,
ha nem lenne karácsony…
ha ki nem gyúlhatnék sokadmagával
karácsonyesti csodálatos fákon…
ha Betlehem felé utat mutatva,
nem ragyoghatna, nem világolhatna,
végigélni se volna érdemes.

De van karácsony, s én úgy szeretem
kis gyertyaéletem.
Ameddig karácsonyra vártam,
értelmét, célját soká nem találtam.

Míg egy szép angyalénekes,
halk estén Betlehembe értem,
s fel nem ujjongtam: „Most már értem,
Most már tudom, miért is élek
ezen a nagy sötét világon:
hogy világítson kicsi gyertyalángom
előre, Betlehem felé
és megváltatlan, Megváltóra váró,
sok emberszív dobbanjon meg belé.”

Kis karácsonyfagyertya. Szép fehér.
Felül törött. Talán semmit se ér.
De ha zöld fenyőről ragyog rád,
a szíved felviszi az égig,
az eget meg lehozza hozzád.

basic avatar

Chris88 | 2009.12.27. 00:02

Jó estét Urak!

Elnézést amiért nem írtam egy ideje de , most értem haza a Svájci telelésből :)

Basel valami csodás város, ott voltunk 10 napot. Az a város egy magamfajta embernek tökéletes. Rengeteg múzeum, színház és más megtekinteni való található ott. Mindenkinek ajánlom aki ott jár hogy nézze meg az Építészeti Múzeumot, mindig vannak ott szezonális kiállítások, aztán meg kell említenem a Kunstmúzeumot ahol megannyi híres alkotó művei megtekinthetők (Picasso, Warhol stb....) ja és menjetek el a Bázeli musicalszínházba is, lenyűgöző élményben lesz részeket egy csodás épületben.

Nekem nagyon tetszett Svájc!

Na BUÉK!

Chris

basic avatar

mDani | 2009.12.25. 19:15

Minden kedves ismerős és ismeretlen tagnak kívánok Békés Boldog Ünnepeket!

basic avatar

Sir Lohengrin | 2009.12.24. 21:57

Azureus ezt én már itt eljátszottam néhányszor , ha visszaolvasol. Lehet hogy lesz, de lehet hogy Bandinak lesz igaza és már nem láthatunk új GP-t.

Tamás, a kérdésekről néhány szót. Ugye minden kérdést befogtok tenni? Hány kérdést lehet küldeni egy embernek, van limit?

Kellemes ünnepeket.

basic avatar

Karessz | 2009.12.24. 20:07

Mindenkinek nagyon békés karácsonyt kívánok!!!

basic avatar

Szekeres Gábor | 2009.12.24. 15:55

Zoldalma persze hoogy csaj :))))

acid üdv újra itt!

Boldog karit mindenkinek

basic avatar

acid | 2009.12.24. 01:27

Kellemes Ünnepeket arcok!

basic avatar

barti | 2009.12.23. 23:30

Blue 3y3: miiiicsidaa? Zöldalma lány? :DDDD ezt szeretem a hennel.hu-ban, mindig tanul vmit az ember lol
1 éven keresztül a GP- n haverkodtam vele erre kiderül h lány?D

Minden kedves emberkének innen Boldog Karácsonyt, sok hardvert meg sütit a fa alá!!! Legfőképp a kedves Főszerkesztő Úrnak aki úgy eltűnt, tán be se néz ide többé? :)

basic avatar

Horvath_Tamas | 2009.12.23. 15:01

Blue 3y3: A Trendmagazint nem csak kiadja Ádám, hanem ő lesz a vezető, ez így van. Azt hogy ponosan kik lesznek benne, még nem tudom (kivéve 3-4 embert és azt hogy én igen), a GP-s tagok közül szerintem senki.



Egyébként pedig nyugodtan keress meg majd minket januárban ha érdekel, bár az is igaz hogy már most rengeteg jelentkező van. Januárban kezdi meg Ádám a tagfelvételt, kb. 30-40 embert fog meghallgatni első körben. Mivel ez már nem GP, így itt sokkal több dolognak meg kell felelni.


Addig viszont még van idő, itt van a Karácsony


Kellemes ünnepeket!

basic avatar

greenclub | 2009.12.23. 14:27

Üdv pupákok!

Wastrel teljesen igazad van, nem érdemes sztem se olyan lapokhoz odacsapódni ami bármikor megszűnhet. Én a GS-t szoktam olvasni, ott elég jó cikkek vannak, de ahogy én tudom szinte mindenki pesti. Aki vidéken él az máris előnytelen helyzetben van :S

Olvasva ezeket a sztorikat a Pc Life-ról, te nem próbáltad volna megszerezni? Lehet h bejött volna.

basic avatar

Bakó András | 2009.12.23. 04:17

Kedves Ádám!

Boldog, szeretettel teli ünnepeket kívánok neked és minden kedves fórumozónak egyaránt!

András

basic avatar

Blue 3y3 | 2009.12.22. 22:40

Én a GP idején már nem igazán vettem részt a dolgok működésében, a Bestgames-nél viszont annál is inkább. Számomra a BG sokkal szerethetőbb volt, persze tudom gyengébb volt minden téren, de én akkor is szerettem azt az oldalt. Akkoriban sem annyira magán a játékmagazinon mozgolódtam, hanem a lapcsaládon belül.

Azt nem tudom megmondani hogy mennyi látogató kell ahhoz hogy bevétel legyen, de szeritem olyan 1500-2000-nél már jönnek hirdetők. Persze nem mindegy hogy egy kis oldalt kell fenntartani a pénzből vagy egy hatalmas portált.

A Wii kapcsán nem tudom hogy mennyire lehet működőképes, mert nem biztos hogy a legjobb ötlet szétbontani a konzolpiacot.

basic avatar

mDani | 2009.12.22. 19:05

Blue 3y3: szerinted hány látogatót kell elérni ahhoz hogy legyen bevételed is?
Tovább dolgozok a Wii oldalon, én arra számolok ha lenyomom a wii hungary-t is akkor kb 1500 látogatóm lesz.

basic avatar

Gordon | 2009.12.21. 20:14

Blue 3y3 te is GP-s voltál?

Én már kíváncsian várom a trendmagazint :D

basic avatar

Blue 3y3 | 2009.12.21. 00:00

Zöldalma: Te nagyon jól értesült csajszi vagy :D
Én is elolvastam a 3. Fejezetben a Trendmagazinos részeket, de én nem ilyen következtetést vontam le. Én úgy hittem hogy az is a lapcsalád része lesz, tehát úgy mint régen mikor még a PC Webet csináltuk, ott is volt számos lap amit csak üzemeltettünk, azt hittem a Trendmagazin is ilyen lesz. Nem hittem volna hogy Ádám megint főszerk lesz! :D Ez komoly....
És lehet tudni kik lesznek még benne? Bandi benne leszel? Ha nagyon pofátlan lennék még jelentkeznék is, bár a régi történtek után nem hinném hogy Ádám bevenne a csapatba :)

Érdekes témát vetettél fel Alma a hirdetésekkel kapcsolatban. Ahogy én tudom, szinte minden magazinnál a bevételek nagytöbbségét a kiadott hirdetések adják. Azonban vannak más típusú bevételek is, pl. bizonyos termékek árusítása a rajongóknak (mondjuk csinálsz egy Britney Spears fanclubbot, sok a látogatód és eladsz nekik Britney-s naptárakat vagy ilyesmi :) ), meg aztán ott vannak az sms-es nyereményjátékok és még több ilyen megoldás.

Azureusnak pedig csak annyit hogy egy ilyen interjú megjelenése után én is kizártnak tartom hogy újrainduljon a GamePress.

basic avatar

Blackjack | 2009.12.19. 17:41

Ha már sok a látogató akkor miért probléma szervert venni, akkor már van bevétel is nem? Szerinted főleg miben jobb a Pc Life mint a többi lap?

basic avatar

Németh András | 2009.12.19. 15:44

Azureus te igen szar jós lennél :)

basic avatar

Szekeres Gábor | 2009.12.19. 14:14

nem lesz már GP ne is álmodozzatok.

basic avatar

zoldalma | 2009.12.18. 21:19

Szióka Azureus!

El kell szomorítsalak, én úgy tudom nem lesz GamePress. Itt már többször beszéltek erről a fiúk, és eléggé egyértelműnek tűnt. Továbbá egy elég megbízható ismerősöm mondta hogy Ádám hamarosan egy új magazin főszerkesztői székét célozza meg. Nem mondta milyen magazin, csak azt hogy internetes, de szerintem ez az lesz amiről a harmadik fejezetben szó van.

Erről ennyit tudok. Viszont amiről itt beszélgettek az nagyon érdekes. Szerintem manapság már inkább a nagyobb portálok tudnak igazán sok látogatót magukhoz vonzani, mert rengeteg szolgáltatásuk van, amit a kis lapok soha nem lennének képesek megvalósítani. Ettől függetlenül nem vagyok biztos benne hogy rossz üzlet lenne egy játékportál. Wastrel említette a Pc Life-ot, eléggé meglepő számomra hogy még most is él az a lap, vannak ott emberek, pedig már nem közvetít tartalmakat. Mi lenne akkor ha ellátná valódi feladatát?
Persze én nem értek ehhez különösebben, de gondolom ha sok látogató van, sok lapletöltés akkor jönnek a hirdetők is. Csak manapság már ez is eléggé eldurvult, sok oldalon (főleg welness, szépészeti portálokon tapasztalom) hogy a cikkek minőségét lerontják a túl erőszakosan megjelenő reklámképek. Ha viszont nincs hirdetés, akkor miből él meg egy lap? Azt nem tudom, hogy csak ez az egyetlen bevételi forrás az internetes magazinoknál, vagy van más is...?

basic avatar

Azureus | 2009.12.18. 21:08

Mert így kerek és egyértelmű. És eén végig olvastam, egyszer nem szerepel ebben a fejezetben az hogy nem lesz GP. Miért? Mert lessz!!!



De gondoljatok bele, mihez kezdene Ádám különben? Biztosra veszem hogy új oldalt forral a fejében. Az meg kit zavar hogy nem GPnek fogják hívni? Valami más neve lessz...........

basic avatar

robertfox | 2009.12.18. 19:38

Azureus: ezt meg honnét veszed? itt már többször ez ki lett tárgyalva az előzőekben és semmi alapja nincs amit mondasz! Chris kiderítette hogy a GP-s domain tulajdon sincs Ádám nevén!.!

basic avatar

robertfox | 2009.12.18. 19:29

Bandi: én épp ezt mondom! szerintem se jó ötlet games oldalt nyitni, mert túl sok van (még most is) és nem nagyon lehet újítani.

basic avatar

Azureus | 2009.12.18. 19:08

Sziasztok!

Én kicsit elkésve csak most találtam rá erre az oldalra :) A GP-s történetek nagyon kedvesek voltak számomra, jó látni több régi arcot.


Azt nem igazán értem, mit vitáztok itt arról lesz e új GP! Egyértelmű hogy lesz! Miért? Mert pörögjön kicsit az agyatok: most hirtelen megjelenik ez az oldal, telistele GP-s sztorykkal. Ez egy jó reklámfogás, higyjétek el, láttam már ilyet. Annak idején a GP nagyon ment, és sztem nagy butaság volt megszűntetni, de ezen most l,ehet javítani! Alig lenne konkurencia. GK, és? talán a GSO.


Remélem igazam lesz, jók a megérzéseim.

basic avatar

Wastrel | 2009.12.18. 17:42

Hello mindenkinek!

A PC Life azért szűnt meg, mert a főszerk úr bezárta. Ennyi az indok és nem több. Tette mindezt úgy, hogy már teljesen készen állt egy új portálrendszer és design, mely már csak a fellövésre várt. Szerintem meg lehetne próbálni megvásárolni és továbbvinni az oldalt, mert mondom, hatalmas nagy potenciál rejtezik benne, viszont ugye ennek megvannak a maga anyagi költségei.

Én úgy vettem észre, útjára indítani egy portálrendszert nem kerül sok pénzbe, hanem inkább a fenntartása kíván rengeteg anyagi áldozatot. Kezdetben tárhelybérléssel is útjára lehet indítani egy oldalt, mely akár 20 GB helyet is ad néhány tízezer Forintért / év. A gond akkor kezdődik, amikor megnövekedik a forgalom, és szükség lenne saját szerverre, na ez viszont már havi szinten emészt fel több tíz rugót, és ezért nehéz az ilyen oldalakat fenntartani.

A GS cikkíró pályázatról én tudtam, de sajna pont akkor nem volt semmi időm egy irományt összedobni, ezért aztán kimaradtam belőle. Majd talán legközelebb :D De mivel én is kezdek komolyodni, szívesebben írnék olyan lapnál cikkeket, ami pl szoftvertesztekkel is foglalkozik :D

basic avatar

Németh András | 2009.12.17. 16:56

robertfox. nem hibáztam rá, mert eszem ágába sincs gamer lapot nyitni, pénzkidobás lenne. Az induláshoz szükséges pénzt pedig ember és lap válogatja. Valaki 100 ezerből indit egy lapot, valaki más pedig 1 millióból. Aki 1 milliot belefektet az előbb fog felfutni , a megvett hirdetések miatt.

Sok gamer lap megszűnt mert annyi volt belőle mint az állat. Sajnos nagyon sok téren ez van, de szerintem lassan kezdenek letisztázódni a dolgok. Végén úgysem lesz több 1-2 lapnál 1 témában.

basic avatar

Karessz | 2009.12.17. 16:31

Óóó!!! Én is gratulálok a nyertesnek! ;) Ahogy olvastam dokumentálva lesz az átadás itt az oldalon is!

basic avatar

Gábor Róbert | 2009.12.17. 00:01

barti: nem hinném, de grat neki! Szép kis karácsonyi ajándék :D

basic avatar

barti | 2009.12.16. 22:59

Véget ért a nyereményjáték, sajna nem én kaparintottam meg az ipod nanót :P

http://mefi.be/muti/4005/es-a-16-gb-os-ipod-nano-nyertese/#k

Ismeri vki ezt a Shefl-t? GP-s arc volt vagy nem? :)

basic avatar

robertfox | 2009.12.16. 22:38

arra nem gondoltatok hogy nem véletlenül szűnt meg ennyi lap?
lehet hogy nincs is szükség csak a felének a felére. most őszintén, szerintetek játéklapot indítani jó befektetés volna? Bandi ráhibázott, nem. gondolom Heno se bolond és nem fog ilyen halott bizniszekbe tunkolni pénzeket!

basic avatar

Shadow | 2009.12.16. 15:53

Wastrel én szivesen megnézném azt a videót amit készítettél. Most elgonfolkodva ezen a témán, Sok oldal szűnt meg

Gamepress
Playware
pc life
Hc gamer
gamer
.....

Am Wastrel, a GS-ben most volt cikkírói pályázat (haver jelentkezett is :D)
Mindig van lehetőség csak sok ember ad be cikkeket

basic avatar

Blue 3y3 | 2009.12.15. 23:10

Blackjack: Egy játékmagazinnál megannyi más költség felmerülhet, pl. nagy szerver bérlése, a szerkesztők fizetése, hirdetések vásárlása.. Ez mind mind költségeket teremt.

Arra a kérdésre hogy egy jó magazint mennyibe kerül elindíani, nem tudnék válaszolni. Talán Bandi vagy Wastrel többet tudna ezügyben mondani, de bizonyosan hét számjegyű összegek.

Nekem az a véleményem hogy 1 éven belül jelentősen át fog alakulni a hazai gamer magazin piac. Azért, mert a GS egyre jobban terjeszkedik, szerintem a PC GURU-t le fogja teljesen nyomni, és ezért még több bővítést fognak csinálni, vagyis több munkalehetőség lesz. Ezért oda fognak menni az emberek, nem pedig más kis lapokhoz.

Mikor én Ádámot megismertem, olyan 2005-ben és elkezdtük a Pc webet, akkor még ez nagyon ment, a kis lapok nyíltak egymás után. Ma pedig ezek nagy része eltűnt vagy átalakult.

Ez sajnos nem jó, az lenne az előnyös ha a kisebb oldalak is fenn tudnának maradni.

basic avatar

Blackjack | 2009.12.14. 22:11

Több Millió forint??? Ezt sose értettem, miért kell annyi egy játékmagazinhoz?Ha az oldal elkészítését meg szervert stb. számolok, az is megáll 2-3 százezernél. Vagy minden tesztelő új gépet kap vagy mi? D

Wastrel érdekes témákat feszegetsz. Erről a Pc Life-ról eddig nem is hallottam. Szép oldal, miért is szűnt meg? (vagy ez csak amolyan pihenő, mert ha bezárt volna akkor minek hagyták fent?)

basic avatar

mDani | 2009.12.14. 19:10

Marci sztem több millio ft!
Jah, a videós tesztek jók, de nem mindegy ki csinálja. én a GSTV- t szeretem a legjobban (játéktesztek, aréna)

a többi itthoni videos játékoldal szar.

basic avatar

Marci20 | 2009.12.14. 13:41

Bandi könnyen lehet igazad van. Mi itt lazán beszélgethetünk új GP-ről, de közben elfelejtjük hogy emögött komoly pénzek vannak.

Tényleg, vajon egy GP szintű profi oldalt mennyiből lehetne összerakni?

« előző  12 3 4  ...  következő »

Véleményezze Ön is!

Vélemény írásához be kell jelentkeznie!